4k
Hollands Licht in 4K
Hollands Licht is gedraaid op 35mm negatief, decennia lang het standaard technische opnameformaat voor bioscoopfilms. De film is voor het eerst in 2003 uitgebracht in de bioscoop die op dat moment nog 35mm filmprints vertoonde op de klassieke enorme onverwoestbare filmprojectoren.
Sinds 2012 is er een nieuwe technische digitale projectie standaard in gebruik en wordt er digitaal geprojecteerd. Een digitale projectie kopie ook wel DCP (Digital Cinema Package) genoemd heeft een hoge resolutie van 2K ( 1998 x 1080 pixels bij een aspect ratio 1:1.85 ). Het merendeel van alle films die we zien in de bioscoop zijn dus 2K qua resolutie. Zo zijn ze digitaal afgewerkt en worden zo gedistribueerd en geprojecteerd.
Het originele 35mm film negatief heeft echter veel meer potentie dan de huidige 2K standaard. Er zit ook veel meer informatie in het negatief qua resolutie, dynamiek en kleurbereik dan zichtbaar was met de klassieke 35mm filmprint.
Zeer hoge resolutie
In samenwerking met Digital Intermediate Laboratory Cineco is het originele 35mm negatief van Hollands Licht compleet gerestaureerd en gedigitaliseerd in de ultrahoge 4K resolutie. Het resultaat in indrukwekkend. Je zou kunnen spreken van de best of both worlds. Een analoog 35mm origineel, afgewerkt als Digital Intermediate in de ultrahoge 4K resolutie van 3996×2160 (10 bit Log) pixels per frame. Geen stofjes meer en een perfecte beeldstand, maar wel met de schoonheid en sfeer van de klassieke 35mm analoge film. Wat wil een mens nog meer.
Het resultaat is indrukwekkend. Het contrastbereik en de kleurweergave vertoont veel vergelijkenis met het origineel. De latente kwaliteit die in het originele filmnegatief verborgen zit komt nu optimaal tot zijn recht. Een nadeel blijkt echter dat tekortkomingen van bijvoorbeeld lenzen uitvergroot worden. De zachte vriendelijke sfeer van de filmprint heeft plaatsgemaakt voor meer scherpte, meer detaillering, een wat harder plaatje. Misschien ook een kwestie van smaak waar je voorkeur naar uit gaat.
In 2013 zal Hollands Licht voor het eerst in 4K worden vertoond. 4K projectie is slechts in een aantal theaters in Nederland mogelijk. En hoe ziet er uit ? In vergelijking met 2K resolutie heb je als kijker het gevoel dat je net een nieuwe bril hebt en alles meer lucht heeft. De beleving van het beeld heeft meer impact. Niet alleen technisch, maar ook qua emotionele beleving is het een prachtige ervaring en is er sprake van een meerwaarde.
De schilderijen van de Hollandse Meesters, de landschappen, de detaillering, de enorme contrasten tussen licht en donker. De dramatiek die de zware laaghangende wolken in zich hebben, we hadden het in al die jaren nog niet zo mooi gezien.
Het technische proces
Het 35mm negatief is gedurende de jaren zorgvuldig bewaard bij Cineco/ Haghe Film in een droge, stofvrije en donkere ruimte in zuurvrije dozen. De complete film is opgedeeld in 5 aktes van ongeveer 600 meter lengte. ( 1 meter is 52 frames en dus iets meer dan 2 seconden) De film heeft een lengte van 94 minuten. Een lengte van 2578 meter oftewel 135.360 frames. De filmrollen zijn eerst met de hand gecontroleerd en vervolgens ultrasoon gereinigd. Haghe film heeft als enig digitale postproductiehuis in Nederland de licenties en apparatuur voor dit proces. Garantie voor de schoonste negatieven. Vervolgens is het negatief gedigitaliseerd met een Arri datascanner in 4k ultrahoge resolutie. Elk filmframe is eerst gedigitaliseerd naar een resolutie van 4096 x 3072 pixels. Dit proces gaat beeld voor beeld en uiterst langzaam. Per film frame (1/24ste sec) duurt dat 1,3 seconde. Het duurt dus 31 seconden om 1 seconde te digitaliseren. De beelden worden weggeschreven in het DPX (Digital Picture Exchange) formaat. Uiteraard moet dit ook nog gebeuren met een perfecte beeldstand. Het complete bestand is zo’n 12 Terabyte groot. (21.000.000.000.000 bytes:-)
Daarna is het digitale bestand behandeld met een digital dust and scratch remover programma van Eastman Kodak. Digital Ice. Het software programma vergelijkt de filmframes met elkaar en herkent feilloos kleine stofjes of beschadigingen zoals krasjes en “kabeltjes”.
Op het Digital Vision Nucoda kleurcorrecte systeem is de hele film shot voor shot “gegrade”, ofwel kleur gecorrigeerd. In dit hoge resolutie digitale domein bleek dat er een enorme hoeveelheid informatie in het negatief aanwezig was. Met de originele filmprints en schilderijen die in de film te zien zijn als referentie is een zo realistisch mogelijk resultaat bereikt. Uiteindelijk is het digitale formaat aangepast aan de specificaties voor 4K DCP bioscoop projectie met een aspect ratio van 1:1.85. 3996 x 2160 pixels
De originele digitale geluidsfiles ( in 5 aktes) zijn opnieuw samengesteld en op de juiste specificaties en SMTP 5.1 norm voor mastering naar DCP gebracht.
Meer informatie over digitale restauratie, conservering en mastering.
Haghe Film Digitaal. https://haghefilm.nl